سابقه استفاده از کلمه گیلد (guild) به شکل امروزی به دهه ۹۰ میلادی باز میگردد. در آن زمان گیمرها و بازیکنان با تشکیل اجتماعی از افرادی با دغدغه و علایق مشترک، برنامهای برای بازی/تمرین/مسابقه مشترک میریختند. نام این اجتماعات گیلد بود، هر چند اسامی دیگری همچون کلن (Clan)، فکشن (Faction) و یا کامیونیتی (Community) نیز متداول بود. بنابراین گیلد را میتوان «مجموعه یا گروهی از گیمرها دانست که با هدف بازی یا اشتراک اطلاعات دور هم جمع شدهاند». با ظهور مسابقات بازیهای رایانهای (eSport)، این جوامع جدیتر و با هدفهای بزرگتری به فعالیت خود ادامه دادند به نحوی که بسیاری از تیمهای بزرگ حرفهای بازیهای رایانهای امروزی مانند فیز کلن (FaZe Clan)، کلودناین (Cloud9) و تیم لیکویید (Team Liquid) ، کار خود را به عنوان گیلد آغاز کردند.
همانند بسیاری دیگر از مفاهیم مربوط به بازی در بلاکچین، سردمدار این جنبش، بازی اکسی اینفینتی (Axie Infinity) بود. زمانی که کرونا به تازگی دنیا را متاثر کرده بود، بسیاری از فیلیپینیها توانستند به کمک بازی اکسی، درآمد داشته باشند. هشتگ #ThankYouAxie در شبکههای اجتماعی ترند شده بود و توجه افراد بیشتری به این بازی جلب شد. دیری نپایید که برخی از افرادی که زودتر به بازی پیوسته بودند، طرحهایی برای کمک به ورود ( قیمت اکسیها میتوانست مانعی بر سر ورود بازیکنان جدید به بازی، به خصوص در کشورهای توسعهنیافتهتر باشد ) بازی گذاشتند؛ طرحهایی که «بورسیه» (Scholarship) نام گرفتند. در طی این طرحها، بازیکنان باتجربهتر و متمولتر، با در اختیار قرار دادن دانش و سرمایه خود، بازیکنان جدیدی تربیت میکردند و به نوعی اشتغالزایی میکردند. بازیکنان بورسیه شده، یا اجاره ثابتی پرداخت میکردند و یا طبق عملکرد، دریافتی مشخصی داشتند.